سپیدانه

سپید هستم

سپیدانه

سپید هستم

سپیدانه
طبقه بندی موضوعی

شب نگاه من

 

فایل صوتی - خوانش شعر

شعر و خوانش : سپیده طالبی

 

 

 

 

لوگوی شعر نیمایی سپیده طالبی

هاله ای خاک و غبار
تکیه داده بر پناهِ سردِ شیشه اییِ قابِ پنجره
با نگاهی یکسره
زل زده بر چشم ماهِ خسته با چشمی خمار

رفته ام در خلسه ای از بوی گُل
مست عطر خاکم و می بارش ابری پر‌آب
مانده ام لیکن میان هجمه ای از اضطراب

با صدای پچ پچ باران و باد و پنجره
گاه گاهی من نگاهم سوی پرده می‌دود
پرده را دستِ نسیمی می‌کشد با خود به رقص
پرده هم می‌چرخد و آهسته با او می‌رود

ریخته شب تا به نیمه داخل جامِ مجال
بختکی افتاده بر جانِ نگاهم بی مثال
ماه هم با خیرگی
می کند همراهیش بی قیل و قال

می‌کشد افسون خود را آسمان
بی امان، مهتاب وار، روی وهمی تیره فام
نیست حتی شعله ‌ای در هر کران ...!

ناگهان در آسمانِ خلوت و بی‌حاشیه

در میان خلسه ی راز و نیاز ماه با چشمان من
اخگری با شوقِ سرشار از یقین
می دود سوی همان گوی نجیبِ مه جبین

خوش خیال است و چه دارد شور و حال
دل به دریایی زده مواج و داغ و آتشین
می
رود او بی‌گمان اینگونه هم تا سال ها
سالیانی که نمی‌داند چه بنشسته برایش در کمین ...!

می‌رود او سالیانی را پِیِ " آیا" ، " نباید" یا " نشد"
می‌دود او سالیانی را پیِ آنچه نمیداند ز مقصد یا ز خود

او نمیداند دقیقا تا کجا و تا به کی
سالیانش طی به حسرت می‌شود

یا کدامین رود، آیا انتهای این مسیر
ناجی لب تشنگی ها در نهایت می‌شود


می‌رود او بارها بیراهه و
بر قراری بی زمان، گاهی
"موقت" می‌رود
تکیه بر انگارها و بی مروری بر هدف
با مرارت، بر
"جهالت" می‌رود ...!




پ.ن

به یقین رسیده ام،
هر راهی که می‌رویم موقت است ...!
آنقدر که به بیراهه رفته ایم و آنقدر که به بن بست رسیده ایم!
همنشینی ماه و ستاره خیالی بیش نیست....!

 

 

 

 

 

 

لوگوی شعر نیمایی سپیده طالبی

نظرات  (۲)

  • فاطمه حیدری (رضوان)
  • سلام بر شما بانو طالبی عزیز 

    سروده ی بسیار زیبایی را خواندم 

    شاد و سلامت باشید 

    ایام پاییزیتون بخیر و نیکی 

    پاسخ:
    سلام و عرض ادب
    بانو حیدری عزیز و گرامیم

    خیلی خوش آمدید و

    سپاس از نظر لطفتان مهربان
  • شادان شهرو بختیاری
  • سلام خانم طالبی گرانمهر

    لب مریزاد

    بعضی وقت ها برای اینکه ریتم خوشآیندتری به وزن بدهیم نیاز هست که چیدمان را دوباره چینی کنیم، 

     

    به ابن مصراع نگاه کنید :

    ((  دست پرده را نسیمی می کشد .... )

     

    حالا با جابجایی در چیدمان همین قسمت از مصراع می توانیم طنین موسیقی بیرونی را رساتر و خوش آهنگتر بکنیم به این شکل:

     

    (( پرده را ، دست نسیمی مب کشد ... ))

     

    نکته ی بعد اینکه، مصراع ها خودشان فریاد میزنند چقدر کشیدگی داشته باشند ، چنانچه این کشیدگی بیشتر و یا کمتر باشد یکجورهایی به طنین خوش موسیقی بیرونی لطمه میزنند ، 

     

    مثلن مصراع ((  در میان خلسه ی راز و نیاز چشم من با ماه و آه قافیه )) همین حالت را دارد ، 

     

     

    پاسخ:

    سلام و عرض ادب جناب استاد شهروی گرامی

    سپاس از لطف و توجه و همراهی تان
    و نکاتی که در شعر مشخص فرمودید که نیاز به دقت بیشتر و اصلاح دارند

    در خصوص مصرع (دستِ پرده را نسیمی می‌کشد با خود به رقص) بنظرم رسید ترکیبی که کمتر در اشعار و نوشته ها استفاده میشود را بکار ببرم اصولا ( دست نسیم ) را بیشتر شنیده ایم و در اشعار خوانده ایم و فکر کردم (دست پرده ) ترکیبیست که کمتر استفاده شده است.
    ولی با توجه به اینکه به روانی مصرع لطمه وارد میکند حتما اصلاح می نمایم، سپاس
    در خصوص مصرع (در میان خلسه ی راز و نیاز چشم من با ماه و آهِ قافیه) راستش بنظر خودم رسید که مصرع زیادی کش پیدا کرده است و مثلا باید بدین صورت مصرع به پایان میرسید (در میان خلسه ی راز و نیاز چشم من ) ولی جهت معطوف نمودن ذهن خواننده به اینکه نگاه من به ماه دوخته شده است بهتر دیدم مشخص کنم که رازو نیاز بین (چشم من) و (ماه) صورت گرفته لذا بنظرم بایستی به (ماه‌) اشاره میکردم ولی با اضافه شدن این واژه ترکیب را مناسب ندیدم و نیاز به ادامه مصرع را احساس کردم و چه بهتر که با مصرع قبل هم قافیه میشد

    ولی .... الان با تذکر شما و بازخوانی بنظرم رسید (در میان خلسه ی راز و نیاز چشم من و یا در میان خلسه ی راز و نیاز ماه با چشمان من ) مناسب تر و معنایی را که من در نظر دارم میرسانند ولی باز بیشتر روی آن فکر خواهم نمود



    با احترام و سپاس فراوان
    شاد و تندرست باشید

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">